WŁADZE ZWIĄZKU
ODDZIAŁY ZNP
SEKCJE OKRĘGOWE
DOKUMENTY ZNP
AKTUALNOŚCI
INFORMATORY
INFORMACJE DLA
PREZESÓW ODDZIAŁÓW
WSPÓŁPRACA Z JST
KALENDARZ WYDARZEŃ
PROGRAM DZIAŁANIA
ZNP 2006-2010
PORADY PRAWNE
DYŻURY W ZARZĄDZIE OKRĘGU
PRZYJDŹ DO NAS
MEDIA O NAS
LINKI
FORUM
ARCHIWUM
DANE TELEADRESOWE:
  ul. Wały Jagiellońskie 24
80-853 Gdańsk
  tel./fax: (058) 301-39-73
tel. (058) 301-17-38
  e-mail:
pomorskie@znp.edu.pl
GODZINY URZĘDOWANIA:
  Poniedziałek    7:30-18:00
Wtorek-Piątek 7:30-15:30
   
 

Ostatnia aktualizacja:
18.09.2008
godz. 21:15
Projekt i wykonanie strony:
F.U.P.H. "JLM"


Edukacja przedszkolna za unijne pieniądze

 

 

W Sejmie trwa konferencja pt: Wrównywanie szans edukacyjnych poprzez upowszechnianie edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich” zorganizowana przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego.

Jak wynika z danych przedstawionych na konferencji w ciągu 12 lat z edukacyjnej mapy Polski zniknęło 1500 przedszkoli. W Ponad 850 gminach nie ma ani jednej tego typu placówki.

W najgorszej sytuacji są dzieci na wsiach. O ile w ubiegłym roku edukacją przedszkolną objętych było 42 proc. maluchów w wieku 3-5 lat, to na ten wskaźnik na wsiach oscylował wokół 16 proc. A aż w 10 województwach średni odsetek upowszechnienia wychowania przedszkolnego był niższy niż 16 proc.

Uczestnicy konferencji zastanawiają się, jak zmienić ten stan rzeczy. Chodzi nie tylko o objęcie edukacją przedszkolną dzieci pracujących rodziców, ale także o włączenie do systemu edukacyjnego przedszkolaków, których np. matka prowadzi dom.

Krystyna Szumilas, przewodnicząca sejmowej komisji edukacji: - Trzeba budować miejsca, gdzie dziecko będzie się rozwijać wraz z rodzicami.

Szansą na upowszechnienie edukacji przedszkolnej mają być fundusze unijne. W latach 2004-2006 z pieniędzy UE przeznaczono na ten cel 70 mln zł. W ciągu najbliższych 7 lat będzie do wykorzystania aż 117 mln euro.

Nie wiadomo jednak, czy Polsce uda się spożytkować wszystkie środki. Przeszkodą jest, jak podkreślali uczestnicy konferencji, ustawowa definicja przedszkola – placówki, w której zajęcia odbywają się pięć razy w tygodniu, co najmniej po pięć godzin. Zwiększenie liczby przedszkoli, szczególnie na wsiach, gdzie jest mało dzieci, jest mało prawdopodobne. Szansą mogą być natomiast promowane przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego tzw. kluby przedszkolaka, które prowadzą zajęcia 2-3 razy w tygodniu. Kluby te, w myśl prawa, nie są jednak  placówkami edukacyjnymi, ale opiekuńczymi.

Krystyna Szumilas zapowiedziała jednak złożenie projektu nowelizacji ustawy oświatowej, który włączy alternatywne formy edukacji przedszkolnej do systemu edukacyjnego.

(GN)

 

Źródło: www.glos.pl