Warszawa, 2008-02-07
Pani
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
Związki zawodowe działające w oświacie przedstawiają wspólne stanowisko dotyczące zaproponowanego przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu 16 stycznia 2008 r. projektu rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy.
Związki zawodowe wyrażają swoją dezaprobatę wobec sposobu procedowania nad projektem ww. rozporządzenia. Wymuszanie przez MEN na związkach zawodowych zakończenia w dniu 31 stycznia br. negocjacji jest zaprzeczeniem form dialogu społecznego, w tym sposobu negocjowania istotnych aktów prawnych, o których mowa w ustawie Karta Nauczyciela oraz w ustawie o związkach zawodowych.
Ograniczanie negocjacji dotyczących wysokości wynagrodzenia zasadniczego tylko do 10% wskaźnika wzrostu budzi nasz zdecydowany sprzeciw. Dane przedstawione przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w symulacji płacowej nie odzwierciedlają rzeczywistej liczby etatów oraz struktury wysokości wynagrodzenia. W związku z powyższym domagamy się merytorycznego odniesienia się do zapisów zawartych we wspólnym stanowisku związków zawodowych przedstawionym 31 stycznia 2008 r.
Związki zawodowe działające w oświacie zdecydowanie odrzucają projekt rozporządzenia z 16 stycznia br. wraz z załącznikiem, dotyczącym minimalnych stawek wynagrodzenia.
Związki zawodowe domagają się:
1. Wzrostu stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli stażystów, kontraktowych i mianowanych na poziomie minimum 200 zł, a dla nauczycieli dyplomowanych wzrostu wynagrodzenia zasadniczego o co najmniej 10% (środki pochodzą m.in. ze zmniejszenia o 1% udziału dodatku motywacyjnego w strukturze wynagrodzenia, tj. z 4,91% do 3,91% oraz o 0,25% z udziału godzin ponadwymiarowych w strukturze wynagrodzenia, tj. z 8,10% do 7,85%)
2. Przeniesienia nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz nauczycieli po SN z poziomu wykształcenia 4 do poziomu 3 (tytuł zawodowy licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, dyplom ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych)
3. Zapisania w rozporządzeniu płacowym dodatku funkcyjnego za wychowawstwo dla nauczycieli przedszkoli. Zapis § 5 pkt 2 lit a rozporządzenia powinien brzmieć: wychowawcy oddziału (grupy).
Ponadto, związki zawodowe działające w oświacie, po przedstawieniu przez Ministra Edukacji Narodowej danych dotyczących zatrudnienia oraz wykorzystania środków na podwyżki w roku 2007, domagają się w bieżącym roku kalendarzowym kolejnej podwyżki płac.
Forum Związków Zawodowych
NSZZ Pracowników Schronisk dla Nieletnich
i Zakładów Poprawczych
SKOiW NSZZ „Solidarność”
WZZ „Solidarność - Oświata”
Związek Nauczycielstwa Polskiego
Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa”
Źródło: www.znp.edu.pl
|