27 marca 2008 r. posłowie dyskutowali o rozwiązaniach emerytalnych, które przygotowuje ministerstwo pracy. W obronie nauczycieli, których nie zakwalifikowano do prac w szczególnym charakterze stanął Artur Ostrowski, poseł LiD.
- Jeśli rząd odbierze nauczycielom należące im się prawa pracownicze, to doprowadzi do strajku w oświacie – mówił. - Nauczyciele nie dadzą się kupić ani pozornymi podwyżkami, takimi jakie są proponowane, ani szkoleniami, o których mówiła pani minister, w zamian za rezygnację z Karty Nauczyciela. Takiej zgody w Polsce nie będzie.
Ostrowski pytał, co wpłynęło na radykalną zmianę w traktowaniu grupy zawodowej nauczycieli od marca 2006 r., kiedy to pracę zakończył zespół ekspertów z dziedziny medycyny pracy, który w swoim raporcie uznał pracę nauczycieli za pracę w szczególnym charakterze i zapisał ją w wykazie prac uprawniających do emerytur pomostowych.
- Kiedy rząd zamierza zorganizować debatę sejmową, w czasie której zostanie przedstawiony komplementarny pakiet zmian emerytalnych dotyczących najliczniejszej grupy zawodowej w Polsce, to znaczy nauczycieli? – pytał. - Co z projektem obywatelskim OPZZ?
O rządowym pakiecie emerytalnym mówiła Agnieszka Chłoń-Domińczak, wiceminister pracy. - Dlaczego nauczyciele nie są objęci systemem emerytur pomostowych? To też będzie przedmiotem dyskusji – powiedziała. Dodała, że trzy lata temu w Ministerstwie Pracy prowadzone były analizy dalszego trwania życia osób pobierających emerytury. - Okazało się, że długość życia nauczycieli jest znacznie dłuższa niż w pozostałych grupach zawodowych – powiedziała.
Wiceminister zapowiedziała, że są przygotowane propozycje dla osób, które będą chciały wcześniej zakończyć pracę. - Przekwalifikowanie jest istotne, właśnie dlatego wspominałam o kształceniu dorosłych, bo nauczyciele mogą i powinni być zasobem kadr dla rozwijającego się systemu kształcenia dorosłych. To nie jest tak, że musimy przekształcić historyka na biologa czy biologa na historyka.
Jak powiedziała wiceminister, rząd zajmie się reformą emerytalną w kwietniu. (mk)
Źródło: www.znp.edu.pl
|