ZPE/ 079/27/KL/08  
          07 kwietnia 2008 r. 
           
          Pani 
               
            Katarzyna Hall 
            Minister Edukacji   Narodowej 
           
           
               
             
            Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego w nawiązaniu do   pisma Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 02 kwietnia 2008r. (sygn.   DKOW–1/ZF–532–7/08) skierowanego do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast,   starostów i dyrektorów a podpisanego przez Sekretarz Stanu w MEN p. Krystynę   Szumilas – stanowczo oponuje przeciwko bezprawnemu obniżaniu wynagrodzenia   nauczycieli biorących udział w pracach komisji maturalnych.  
             
            1. Zdaniem   ZNP przyjęty przez resort edukacji sposób rozliczania wynagrodzenia za pracę w   komisjach maturalnych jest niezgodny z treścią uchwały Sądu Najwyższego z dnia   22 marca 2007r. (sygn. akt III PZP 1/07). Jest nie tylko pozbawiony podstaw   prawnych, ale także całkowicie nieprawidłowy tak pod względem prakseologii, jak   i samej techniki przeprowadzania egzaminów. 
           
            W piśmie resort edukacji uzasadnia swoje stanowisko powołując się na   treść §§ 73-75 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30   kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i   promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w   szkołach publicznych (Dz.U. z 2007r. nr 83 poz.562 ze zm.) które określają czas   trwania egzaminu maturalnego w części ustnej. Jest to stanowisko bezprawne,   ponieważ w treści w.w rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia   30 kwietnia 2007r. brak jest jakichkolwiek przepisów dotyczących sposobu   wynagradzania za pracę w komisjach maturalnych. Tak więc określanie wysokości   stawek wynagrodzenia, jak też szczegółowych warunków obliczania tegoż   wynagrodzenia pozbawione jest podstawy prawnej.  
           
            W rozporządzeniu z dnia 30 kwietnia 2007r. określono przybliżony czas   trwania poszczególnych rodzajów egzaminów licząc czas przypadający na jednego   absolwenta. Są to więc jedynie normy instrukcyjne dotyczące techniki   przeprowadzania egzaminu maturalnego i dlatego z całą pewnością nie można na ich   podstawie formułować zasad dotyczących ogólnego wymiaru czasu pracy nauczyciela   w komisji maturalnej ani związanego z tym wynagrodzenia.  
           
            W szczególności, nadużyciem jest przyjęcie przez resort edukacji fikcji   prawnej polegającej na uznaniu, iż praca nauczyciela przy maturach liczona jest   wyłącznie w oparciu o system przeliczników minutowych zawartych w stanowiącej   załącznik do pisma resortu edukacji Tabeli nr 1 i następnie przeliczana na   45-minutowe godziny lekcyjne, a nie w oparciu o faktyczny czas udziału   nauczyciela w komisji egzaminacyjnej.  
           
            W przedmiotowym piśmie resortu edukacji czas pracy przy przeprowadzaniu   ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego i języka mniejszości narodowej   został określony na – 25 minut, egzaminu z języka obcego na poziomie podstawowym   – na 10 minut, natomiast z języka obcego na poziomie rozszerzonym i w oddziałach   dwujęzycznych – na 15 minut. Tak restrykcyjne i arbitralne określenie czasu   trwania egzaminu kłóci się z ustaloną praktyką przeprowadzania tego egzaminu.   Tezę tę potwierdza treść rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z   dnia 30 kwietnia 2007r. w §§ 73 ust.1, 74 ust.ust.2 i 4 oraz 75 ust.2, w których   stwierdza się że wymienione w ich treściach egzaminy trwają około 25, 10 i 15   minut. Oznacza to że treść rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2007r. w sposób   wyraźny zakłada, że w określonych sytuacjach egzamin maturalny może trwać   krócej, ale i dłużej niż 25, 10 i 15 minut. Założenie to zostało jednak   zignorowane przez resort edukacji, które przyjęło sztywny czas trwania egzaminu   – wbrew treści aktu wykonawczego przez siebie wydanego.  
           
            Instrukcja resortu edukacji jest również nieprawidłowa także dlatego, że   nie uwzględnia całego katalogu czynności dodatkowych związanych z egzaminowaniem   ale nie będących częścią egzaminu (np. zapoznanie się ucznia z treścią zadań   egzaminacyjnych i przygotowanie odpowiedzi, dokonanie przez nauczycieli   wchodzących w skład zespołu oceny ucznia, wypełnienie dokumentacji itp). Ten   etap pracy nauczyciela-egzaminatora nie został uwzględniony w tabelach   stanowiących załącznik pisma resortu edukacji z dnia 2 kwietnia 2008 r.  
           
            Dla ustalenia wymiaru czasu pracy nauczyciela w komisji maturalnej   wiążąca powinna być ilość czasu pracy faktycznie spędzonego przez nauczyciela w   komisji maturalnej, potwierdzona zapisami w protokole podpisanym przez   przewodniczącego komisji. Jeżeli bowiem nauczyciel uczestniczył w egzaminie   maturalnym od godziny 8 do godziny 14, to powinien otrzymać wynagrodzenie za 6   godzin, zgodnie ze stawką osobistego zaszeregowania i dodatkiem za warunki pracy   (jeżeli przysługują). Tylko taka interpretacja jest zgodna z zasadami wypłacania   i rozliczania godzin ponadwymiarowych.  
           
            Ponadto należy zwrócić uwagę, że w obecnie obowiązującym prawie nie ma   przepisu zobowiązującego do dokonywanie przeliczeń zastosowanych przez MEN,   polegających na przeliczaniu trwania egzaminu na 45-minutowe godziny lekcyjne.   Godzina obowiązkowego pensum o której mowa w art.42 KN jest godziną zegarową.   Rozporządzenie z dnia 21 maja 2001 w sprawie ramowych statutów publicznych   przedszkoli oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. nr 61 poz.624 ze zm.) zawiera   zapis, że godzina lekcyjna trwa 45 minut, jednak zupełnie bezpodstawne jest   identyfikowanie godziny lekcyjnej z godziną zajęć   dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych o których mówi Karta Nauczyciela.   Nauczyciel jest przecież zobowiązany do pozostawania w dyspozycji pracodawcy   przez określoną w art.42 ust.3 KN ilość godzin zegarowych a nie tylko   lekcyjnych. Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 22 marca 2007r. stwierdził, że   uczestnictwo nauczyciela w przeprowadzeniu egzaminu maturalnego stanowi   realizację zajęć dydaktycznych w rozumieniu art. 42 ust. 2 pkt 1 KN - stąd też   ta sama zasada rozliczania godzin pracy jak godzin zegarowych dotyczy również   pracy nauczyciela w komisji egzaminacyjnej.  
             
            2.Sąd Najwyższy w uchwale z   dnia 22 marca 2007r. stwierdził, że uczestnictwo nauczyciela-egazminatora w   przeprowadzeniu egzaminu maturalnego stanowi realizację zajęć dydaktycznych w   rozumieniu art. 42 ust. 2 pkt 1 KN a zatem odpłatną pracę, która może być   powierzona w celu realizacji programu nauczania w godzinach ponadwymiarowych   (art. 35 ust. 1 i 2 Karty Nauczyciela). 
           
            Z treści art.42 ust.2 KN wynika jednoznacznie, iż nie do przyjęcia jest   interpretacja przez długi czas rozpowszechniana wśród organów prowadzących   szkoły przez resort edukacji, iż praca w komisji maturalnej oznacza realizowanie   zadań statutowych szkoły i w związku z tym pozbawiona jest prawa do dodatkowego   wynagrodzenia. Egzaminowanie uczniów podczas egzaminów maturalnych jest bowiem   ostatnim etapem procesu dydaktycznego, a więc realizacją zadań dydaktycznych -   co uznał Sad Najwyższy w swym orzeczeniu.  
           
            Zgodnie z treścią art. 35 ust. 2 KN przez godzinę ponadwymiarową rozumie   się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub   opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć   dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Z kolei na podstawie ust.3 art.35   KN stwierdza się, że wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłaca się według   stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za   warunki pracy. Szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za   godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw określa regulamin organu   prowadzącego szkoły, o którym mowa w art. 30 ust. 6 KN. Wykładnia gramatyczna   sformułowania „stawka osobistego zaszeregowania nauczyciela” wskazuje, że należy   przez nią rozumieć wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek z tytułu warunków pracy   (uchwała Sądu Najwyższego z 18.11.1988r., III PZP 39/88, OSNC 1990/1/2).  
           
            Zdaniem ZNP wskazanie Sądu Najwyższego w uchwale z 22 marca 2007r., iż   wynagrodzenie za pracę w komisjach maturalnych może być rozliczane na zasadzie   godzin ponadwymiarowych, wiąże ze sobą określone skutki prawne. Odpowiednie   stosowanie przepisów dotyczących godzin ponadwymiarowych oznacza, że do   rozliczania wynagrodzenia za pracę przy maturach znajdą zastosowanie trzy akty   prawne: Karta Nauczyciela w art.35 ust.3 KN, rozporządzenie płacowe nauczycieli   wydane na podstawie art.30 ust.5 KN oraz regulamin wynagradzania wydany przez   organ prowadzący szkoły na podstawie art.30 ust.6 KN. Z całą pewnością jednak   zastosowania nie będzie miało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i   Sportu z 30 kwietnia 2007r.– ponieważ zawiera ono jedynie zasady instrukcyjne   dotyczące przeprowadzania egzaminu, nie odnosząc się do kwestii wynagradzania za   pracę przy egzaminie.  
           
            Orzeczenie Sądu Najwyższego jest reakcją na długi okres zaniedbań   legislacyjnych leżących po stronie resortu edukacji, który to resort przez kilka   lat funkcjonowania tzw. nowej matury, nie potrafił uregulować zasad   wynagradzania nauczycieli za pracę przy tym egzaminie. Ze względu na to, tak   Centralna Komisja Egzaminacyjna, jak i resort edukacji nadal nie posiadają   podstawy prawnej do centralnego ustalania stawek wynagrodzenia za pracę przy   maturach, ani sposobu ich rozliczania. W latach ubiegłych poszukiwano więc   rozwiązań tymczasowych, które do czasu wprowadzenia odpowiednich regulacji   prawnych w prawie oświatowym - na zasadzie umowy cywilnoprawnej między   nauczycielem a Okręgową Komisją Egzaminacyjną miały ustalić podstawę prawną   wypłaty wynagrodzenia za pracę przy maturach. Praktykę tę zakwestionował   Rzecznik Praw Obywatelskich nazywając ją działaniem w celu obejścia prawa ze   względu na to, że praca egzaminatora nie może być traktowana jako dzieło. ZNP   wielokrotnie postulował zmianę ustawy o systemie oświaty, która polegałaby na   wprowadzeniu do treści ustawy delegacji dla ministra właściwego do spraw oświaty   i wychowania do corocznego określania w drodze rozporządzenia w porozumieniu z   CKE stawek wynagrodzenia za pracę przy maturach. Postulat ten nie znalazł jednak   zrozumienia i w następstwie istniejącej od samego początku funkcjonowania tzw.   nowej matury luki prawnej, która nie została usunięta w drodze legislacji,   zaistniała potrzeba wydania przez Sąd Najwyższy orzeczenia w postaci zasady   prawnej regulującej tę kwestię. Niestety resort edukacji nie odczytał prawidłowo   zasady zawartej w tezie orzeczenia Sądu Najwyższego. Resort edukacji nadal   przypisuje sobie prawo do arbitralnego określania zasad wynagradzania za pracę   przy maturach - chociaż jak dotąd w żadnym akcie prawnym taka kompetencja nie   została określona. W dniu 26 lutego 2008r.został skierowany do Komisji Edukacji,   Nauki i Młodzieży Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty (druk   sejmowy nr 248) na podstawie którego, nauczyciele-egzaminatorzy będą podpisywać   z dyrektorami okręgowych komisji egzaminacyjnych umowy określające ich   wynagrodzenie (art.9c ust.10 projektowanej wersji ustawy o systemie oświaty),   natomiast nauczyciele biorący udział w części ustnej egzaminu otrzymają   wynagrodzenie jak za godziny ponadwymiarowe (art.9c ust.12 projektowanej wersji   ustawy o systemie oświaty). 
             
            W związku z powyższym, ZG ZNP apeluje do   Ministra Edukacji Narodowej o pilne wydanie instrukcji zawierającej prawidłowe   wskazówki dotyczące zasad rozliczania wynagrodzenia za pracę nauczycieli przy   maturach, uwzględniając uwarunkowania w kwestii zasad naliczania i wypłacania   wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe. Jednocześnie ZG ZNP wnosi o wycofanie z   obiegu prawnego pisma z dnia 02 kwietnia 2007r. jako błędnego merytorycznie.  
             
            Z poważaniem –  
            (-) Sławomir Broniarz 
            Prezes ZNP 
            
            
          Źródło: www.znp.edu.pl 
             |