Polska jest jedynym krajem w Europie, który przed terminem wyznaczonym w Strategii Lizbońskiej osiąga zalecane w zakresie kształcenia i szkolenia wartości w aż czterech z pięciu najważniejszych obszarów monitorowania i nadal wykazuje w nich postęp.
Opublikowany przez Komisję Europejską roczny raport Postęp w realizacji celów lizbońskich w zakresie kształcenia i szkolenia. Wskaźniki i benchmarki 2008 stwierdza, iż żaden z krajów europejskich nie osiąga zalecanych w Strategii Lizbońskiej wartości wskaźników we wszystkich pięciu obszarach w połączeniu z dalszym postępem. Tylko jeden kraj – Polska, osiąga wyznaczone poziomy wskaźników i wciąż wykazuje postęp w czterech obszarach. Austria, Dania, Finlandia, Słowenia i Szwecja odnotowują takie osiągnięcia w trzech obszarach.
Oprócz silnej pozycji edukacji szkolnej w Polsce, raport Komisji Europejskiej wskazuje także na wyzwania i potrzebę korekty tradycyjnej polityki edukacyjnej, tj. na potrzebę opracowania i wdrożenia strategii uczenia się przez całe życie. Z raportu wynika, iż w Polsce pozycja uczenia się innego niż formalne, w tym uczenia się przed i po okresie tradycyjnego kształcenia szkolnego, jest nadal bardzo słaba w porównaniu z większością krajów europejskich, także tych, które później weszły do UE.
Wg KE w Polsce notuje się najniższe w Europie upowszechnienie wychowania przedszkolnego 4-latków oraz jeden z najniższych poziomów uczestnictwa dorosłych w różnych formach kształcenia i szkolenia, głównie uczenia się innego niż formalne.
***
Do monitorowania postępu edukacji w Europie KE stosuje kilkanaście uzgodnionych wcześniej wskaźników. Pięciu spośród nich nadano szczególny status tzw. benchmarków (poziomów odniesienia dla polityki edukacyjnej poszczególnych krajów, czyli wskaźników z podaną wartością zalecaną do osiągnięcia do roku 2010).
Wykaz benchmarków wraz ze wskazaniem postępu odnotowanego w Europie i w Polsce:
|
Nazwa benchamarku |
Charakterystyka |
Cele dla Europy do osiągnięcia
do roku 2010 |
Postęp w Europie |
Postęp w Polsce |
Rok 2000 |
Ostatnie dostępne dane |
Rok 2000 |
Ostatnie dostępne dane |
1 |
Młodzież z niskim poziomem kompetencji kluczowych |
15-latkowie z niskimi wynikami w czytaniu – na podstawie badania OECD/PISA w zakresie reading literacy |
Zmniejszyć liczbę młodzieży z niskimi wynikami w czytaniu o 20% |
21,3% |
Rok 2006:
24,1%
Liderem jest Finlandia - 4,8% |
23,2% |
Rok 2006:
16,2%
w Polsce - największy postęp w Europie (30,2%) |
2 |
Zbyt wcześnie porzucający naukę |
Osoby w wieku 18-24 lat z wykształceniem co najwyżej
średnim I stopnia (gimnazjalnym), które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu |
Zmniejszyć liczbę osób
zbyt wcześnie porzucających naukę do 10% w grupie wiekowej
18-24-latków |
17,6% |
Rok 2007:
14,8%
Liderami są Słowenia (4,3%) i Polska (5,0%) |
7,9% |
Rok 2007:
5,0% |
3 |
Młodzi ludzie z wykształ-ceniem średnim II stopnia |
Osoby w wieku 20-24 lat,
które uzyskały wykształcenie średnie II stopnia (średnie lub zasadnicze) |
Zwiększyć liczbę osób z wykształceniem średnim II stopnia do 85% w grupie
wiekowej 20-24-latków |
76,6% |
Rok 2007:
78,1%
Liderami są Rep. Czeska (91,8%) i Polska (91,6%) |
88,8% |
Rok 2007:
91,6% |
4 |
Absolwenci kierunków matema-tycznych, innych nauk ścisłych i technicznych |
Liczba absolwentów MST – Mathematics, Science,
Technology |
Zwiększyć liczbę absolwentów MST o 15% (do 789 tys.) |
686 tys. |
Rok 2006:
886 tys.
Liderami są Włochy i Polska – wzrost rocznie o 13,8% |
39,2 tys. |
Rok 2006:
85,4 tys. |
5 |
Dorośli uczący się przez całe życie |
Osoby w wieku 25-64 lat uczestniczące w kształceniu lub szkoleniu w ciągu
4 tygodni poprzedzających badanie |
Zwiększyć liczbę dorosłych uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu do 12,5% |
7,1% |
Rok 2007:
9,7%
Liderami są Szwecja (32%) i Dania (29,2%) |
Brak danych |
Rok 2007:
5,1% |
Raport dostępny jest na stronie Komisji Europejskiej :
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference =IP/08/1127&format=HTML&aged=0&language =EN&guiLanguage=en
Źródło: www.men.gov.pl
|